پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

۸ نکته مهم درباره قبوض برق تابستان ۱۴۰۰ | حذف یارانه برق برای ۸۵۰ هزار مشترک

  • کد خبر: ۸۳۱۳۳
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
۸ نکته مهم درباره قبوض برق تابستان ۱۴۰۰ | حذف یارانه برق برای ۸۵۰ هزار مشترک
بررسی آمار و اخبار رسمی وزارت نیرو و شرکت توانیر، نشان دهنده نکات مهمی در خصوص قبوض برق تابستان ۱۴۰۰ است؛ قبوضی که بخشی از جامعه نسبت به نحوه محاسبه تعرفه‌های مصرفی درج شده در آن انتقاد داشته‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، بررسی آمار و اخبار رسمی وزارت نیرو و شرکت توانیر، نشان دهنده نکات مهمی در خصوص قبوض برق تابستان ۱۴۰۰ است؛ قبوضی که بخشی از جامعه نسبت به نحوه محاسبه تعرفه‌های مصرفی درج شده در آن انتقاد داشته‌اند.

قبوض برق تابستان سال جاری به خصوص قبض‌های دوره اخیر، ابهاماتی را در خصوص نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی در بخشی از جامعه به وجود آورد و حتی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در صحن علنی مجلس نسبت به این موضوع انتقاد داشتند.

بررسی آمار و اخبار رسمی وزارت نیرو و شرکت توانیر، نشان دهنده نکات مهمی در خصوص قبوض برق تابستان ۱۴۰۰ است.

با توجه به آمار شرکت توانیر تعداد کل قبوض صادر شده برای مشترکان خانگی حدود ۳۰ میلیون بوده که با رعایت الگوی مصرف توسط برخی مشترکان، بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک از آبان سال گذشته تاکنون مشمول تخفیف صددرصدی شده‌اند.

حدود ۸۲ درصد از مشترکان (حدود ۲۵ میلیون مشترک) کمتر از الگوی تعیین شده (در مناطق معتدل ۳۰۰ کیلووات ساعت) مصرف برق داشته‌اند. برای این گروه از مشترکان فقط ۷ درصد افزایش سالانه بر اساس مصوبه دولت اعمال شده که قبض برق عمده این مشترکان رقم بسیار پایینی است، چون از یارانه کامل انرژی برخوردار شده‌اند.

حدود ۱۵ درصد مشترکان، مابین الگوی تعیین شده تا دو برابر الگو (بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کیلووات) مصرف داشته‌اند که این دسته از مشترکان علاوه بر افزایش سالانه ۷ درصد تعرفه، مشمول ۱۶ درصد افزایش به دلیل مصرف بالاتر از الگو شده‌اند و در مجموع ۲۳ درصد افزایش تعرفه در قبض آن‌ها اعمال شده است.
با بررسی قبض‌های صادر شده امسال در شرکت‌توانیر مشخص شده که رقم‌های بالای قبض برق در کمتر از ۳ درصد مشترکان بسیار پرمصرف (۲.۸ درصد مشترکان) دیده می‌شود که در اصطلاح به آن‌ها مشترکان بدمصرف گفته می‌شود. تعرفه برق این گروه بدون یارانه انرژی و با تعرفه خرید تضمینی تجدیدپذیر‌ها محاسبه می‌شود و به همین دلیل رقم‌های چشمگیری است.

مشترکان بد مصرف که معادل ۸۵۰ هزار مشترک هستند بیش از دو برابر الگوی تعیین شده مصرف داشته‌اند و طبق مصوبه مجلس یارانه انرژی آن‌ها حذف می‌شود.

ایران به دلیل ارائه یارانه به سوخت نیروگاه‌ها و همچنین تعرفه فروش برق به مردم ارزان‌ترین تعرفه برق در دنیا را دارد، اما طبق قانون هدفمندی یارانه مصوب مجلس، این یارانه باید به مصرف‌کنندگان کم‌مصرف تعلق بگیرد و مشترکی که به هر دلیلی (از جمله استفاده از دستگاه‌های سرمایشی متعدد) بخواهد بالاتر از الگو، برق مصرف کند، باید قیمت تمام شده آن را بپردازد.

بهای برق مشترکان پرمصرف بر اساس قانون بودجه به‌صورت غیر یارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی تعیین می‌شود و بنابراین فقط برای میزان مازاد از دو برابر الگوی مصرف بر اساس نرخ غیر یارانه‌ای برق محاسبه می‌گردد.

این گروه از مشترکان با اعمال روش‌های مدیریت مصرف به سهولت می‌توانند مصرف برق خود را به سطح الگوی مصرف کاهش داده تا نه تنها شامل افزایش قیمت برق نشوند بلکه از کاهش قابل ملاحظه‌ای در صورتحساب برق خود بهره‌مند شوند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->